• Andrea Jelínková

KLÍČENÍ

Klíčky můžeme zařadit mezi superpotraviny. Jsou nabité cennými látkami a jejich velkou výhodou je, že si je může doma naklíčit každý z nás a mít tak k dispozici čerstvé potraviny po celý rok.


V minulosti se klíčky konzumovaly běžně. Když už je nebudete jíst celoročně, dopřejte si je alespoň na konci zimy a na jaře. Časem možná zjistíte, že na ně v této době máte největší chuť. Je to dáno tím, že doplní tělu to, co po zimě potřebuje.

Jsou totiž ideálním zdrojem vitamínů, minerálů a jiných důležitých látek. Dávají našemu tělu životadárnou energii, posilují imunitu i psychiku a v neposlední řadě i krásu. Namočení a klíčení zaručuje snadnější trávení a vyšší nutriční hodnotu.


Klíčit můžete skoro cokoli – od semínek vojtěšky, hořčice, řeřichy, slunečnice, brokolice až po čočku, mungo, cizrnu či pohanku. Velmi důležitá je kvalita semen, pro nakličování ideálně vybírejte semena v BIO kvalitě.


JAK TO V SEMÍNKÁCH FUNGUJE?

V momentě, kdy se semínko proměňuje přes klíček na výhonek se v semínku deaktivují antinutriční látky (např. kyselina fytová). Naopak se aktivuje enzym fytáza, který pro nás činí minerální látky dostupné. Další procesy, které klíčení spouští, zvyšují hladiny klíčových živin. Díky tomu se klíček stává neuvěřitelnou zásobárnou plnou vitamínů, minerálů, bílkovin a enzymů. Podle druhu klíčků se samozřejmě konkrétní složení liší, ale v základu jde hlavně o vitamíny skupiny B a C, minerály jako například vápník, hořčík, železo, fosfor a zinek, množství chlorofylu, který regeneruje a detoxikuje. Aminokyseliny podporují imunitní systém a metabolizmus. Enzymy napomáhají trávení tím, že neutralizují kyselinu fytovou, štěpí složené sacharidy a bílkoviny a přispívají i ke zdraví střev.


Rozdíl v obsahu vitamínů mezi naklíčenými a nenaklíčenými semínky je ohromující – suchá semínka obsahují pouze stopová množství, kdežto v klíčcích je obsah živin významný.

„Klíčení zvyšuje obsah vitamínu C v cizrně o 300 procent.“ kniha Naklíčeno!

Klíčky se od sebe liší stejně jako semínka, ze kterých pocházejí. Některé vytvoří malinkatou rostlinku s jemným kořínkem jiné robustní výhonky. Hodně klíčků chutná velmi podobně jako vzrostlá rostlinka. Jsem si jistá, že hned poznáte chuť ředkvičky nebo rukoly. Mungo klíčky zase chutnají jako sladké hrášky.


NAMÁČENÍ VS. KLÍČENÍ

Namáčení je v procesu klíčení prvním krokem. Každé semínko nejdříve na určitou dobu namočíme. Už to nám zajistí lepší stravitelnost a dostupnost živin. Následně tyto semínka můžeme sníst (slunečnice, ořechy) nebo dát vařit (luštěniny). Případně pokračujeme v klíčení.


JAK SE KLÍČÍ VE SKLENICI?

1. Semena namočte do vody přímo ve sklenici na dobu uvedenou níže, aby nabobtnala a probudila se k životu. Poté vodu slijte a postavte na odkapávací „stanici“ dnem vzhůru.

2. Proplachujte semínka minimálně 2 x denně. Pokud máte čas, můžete i častěji, obzvlášť pak v letních měsících.

3. Většina semen začne klíčit již druhý den a během 5-7 dnů je můžete sklízet.


Vodu z klíčků je potřeba důkladně slít. V opačném případě hrozí, že vám klíčky budou plesnivět.

JAK SE KLÍČÍ SEMÍNKA NA KLÍČÍCÍCH MISKÁCH?

1. Semínka se také nejdříve namočí na dobu uvedenou níže. Množství semene je odvislé od velikosti misky. Pro nejmenší misku množství odpovídá přibližně čajové lžičce semínek, pro největší misku přibližně polévkové lžíci semínek.

2. Namočená semínka se přecedí přes sítko a rozprostřou nožem rovnoměrně po celé ploše. Sítko má praktický rantlík, který udrží semínka tam, kde mají být.

3. Po dobu prvních dvou dnů, je dobré mít semínka zakrytá například talířkem nebo větší miskou. Aby neuschly, je vhodné je 1-2 x denně vlhčit rozprašovačem.

4. Třetí den sundejte kryt, ráno a večer vlhčete rozprašovačem a jakmile prorostou kořínky skrz sítko, proplachujte rostlinky pod mírným proudem vody namísto vlhčení. Zbavíte se tak i částečně obalů semen. Úrodu budete sklízet během 6-8 dnů. Konzumujte klíčky i s kořínky, protože i tam je mnoho vitamínů.


TIP: Semínka s podobnou dobou klíčení můžete klíčit společně v jedné sklenici nebo na jedné misce. Krásně barevnou směs získáte při společném klíčení čočky, fazole mungo a cizrny. Pro kombinaci nasládlé chuti s pálivými podtóny získáte při zkombinování jetele, vojtěšky a hořčice.


Až budete semínka klíčit, nikdy je nevystavujte přímému slunečnímu světlu, mají raději stín nebo šero a pokojovou teplotu (ideálně 18-20°C).


Na obrázku níže je uvedena přibližná doba namáčení a klíčení. Zkoušejte, ochutnávejte. My máme raději „mladší“ a krátké klíčky (cca 1-1,5 cm) než ty delší.


Doba namáčení a klíčení

z knihy Naklíčeno!


NE VŠECHNY JSOU VHODNÉ K SYROVÉ KONZUMACI

Klíčky jsou samozřejmě nejlepší čerstvé, ale můžete je skladovat ještě pár dní v lednici, čímž prodloužíte jejich trvanlivost. Pochutnejte si takto na naklíčených semínkách řeřichy, brokolice, rukoly či na fazolích mungo, čočce nebo hrachu. Naopak fazole cannellini, haricot, černé fazole nebo obiloviny syrové nejezte. Použijte je do polévek nebo do kaší.


Také je dobré si uvědomit, že z každého semínka vyroste celá rostlinka. Zohledněte to proto při jedení.


HYGIENA JE DŮLEŽITÁ

Teplé a vlhké prostředí potřebné ke klíčení je zároveň prostředím, které svědčí bakteriím. Jak jsem psala v úvodu, vybírejte semínka vhodná ke klíčení, ideálně v bio kvalitě, naopak se vyhýbejte semínkům určeným k sadbě. Klíčící nádoby vždy důkladně očistěte. Klíčků se dotýkejte pouze čistýma rukama. Při proplachování vždy zkontrolujte, že jsou v pořádku. Pokud některé klíčky vypadají podezřele, vyhoďte celou várku. Myslím, že občas se to stane každému. V lednici uskladňujeme na dotek suché klíčky. Prostě je nechte na vzduchu „vyschnout“.


Před servírováním můžete klíčky promýt, a zbavit je zbytků slupiček. Stačí do misky napustit studenou vodu, klíčky v ní promýt a nechat chviličku usadit. Přidávat si je můžete na chleba, na saláty nebo jimi posypat rizoto či jakékoliv jiné jídlo. Nebo je můžete ujídat jen tak samotné.


UPOZORNĚNÍ: Kvůli riziku kontaminace by se děti, těhotné ženy a lidé s oslabeným imunitním systémem měli vyhýbat konzumaci syrových klíčků. Klíčky lze 2 minuty blanšírovat nebo tepelně upravit. Jejich vaření je samozřejmě mnohem kratší. Obiloviny se právě i kvůli kontaminaci doporučuje povařit vždy.


I když na internetu najdete spoustu návodů na klíčení na vatě a podobných domácích „udělátkách“, ze zkušenosti vám doporučuju investovat a pořídit si klíčící misky a sklenice. Letos mám nového favorita. 🙂


A pokud přemýšlíte čím začít, doporučila bych vám fazolky mungo.


Věřím, že vás článek navnadil a jdete to zkusit. Předtím prosím ještě článek nasdílejte se svými přáteli. 🙂


Všechny sužby jsou poskytovány prostřednictvím programu NUTRIADAPT

Tel: 602 486 477

Email: beroun@nutriadapt.cz

© 2019-2021 Hubnutí Beroun