OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Články » Vegetariánství

Vegetariánství

Správně rozvržená vegetariánská strava je podle zprávy Americké dietetické asociace a Kanadských dietologů z roku 2003 "zdravá, nutričně vyvážená a zdravotně přínosná v prevenci i léčbě různých onemocnění".

K dosažení takovéto stravy je ale nutné pozorně sledovat, zda jídelníček obsahuje vše potřebné. Tedy pouhým vynecháním masa z běžného jídelníčku svému zdraví ani kondici nepomůžeme. Jídelníček musí obsahovat celou škálu vhodných potravin, které mají co nejvyšší nutriční hodnotu.

Nejvíce rizikovými živinami, které mohou ve vegetariánském jídelníčku chybět, jsou:

  • vitamín B12 - je obsažen výhradně v potravinách živočišného původu. Pro vegetariány jsou akceptovatelnými zdroji vajíčka, mléčné výrobky (zejména fermentované - jogurt, kefír) a tučnější druhy ryb. Pokud vegetarián nemá v jídelníčku dostatek těchto potravin, je nutné, aby se vitamín B12 dodával potravinovým doplňkem.
  • železo - je často nedostatkové i u lidí, kteří nejsou vegetariáni (zejména u žen, které mají menstruaci, která znamená ztrátu krve i se železem). Vegetariáni mohou doplnit železo těmito potravinami: cizrna, všechny druhy fazolí a čočky, sušené meruňky a švestky, mangold, špenát.
  • bílkoviny - v jídelníčku vegetariána schází bílkoviny obsažené v mase. Nahradit je lze konzumací dostatečného množství rostlinných zdrojů. Obzvláště vhodným zdrojem bílkovin je soja (jako jediná z rostlinných zdrojů obsahuje stejné druhy bílkovin - aminokyselin - jako maso). Sojové výrobky jsou zejména vhodné ve formě fermentovaných potravin - tempeh, natto, sojová omáčka a miso. Díky fermentaci obsahují tyto potraviny hodnotné enzymy a lépe se tráví a v organismu zužitkovávají. Vegetariánství - Články Světa zdraví VERONA - Beroun

Bohatými zdroji jsou i všechny ostatní luštěniny a mléčné výrobky - bílý jogurt, tvaroh, kefír, vhodné druhy sýrů, syrovátka a její koncentráty. Vynikajícími zdroji bílkovin jsou také vejce, nejlépe čerstvá a připravená na měkko. 

Další rizika, kterým je nutné věnovat pozornost:

  • velké množství vlákniny - díky velkému obsahu luštěnin a zeleniny v jídelníčku vegetariána může dojít k překročení denního doporučeného množství vlákniny. V takovém případě může dojít ke zhoršenému zužitkování vitaínů a hlavně minerálních látek ze stravy.
  • u dlouholetých vegetariánů může díky charakteru potravy dojít k opotřebení zubní skloviny;
  • případné alimentární nebo parazitické nákazy při konzumaci syrové zeleniny (hrozí ale i u nevegetariánů);

Vegetariánská strava bude nejvíce vyhovovat lidem s krevní skupinou A a sacharidovým metabolickým typem. Jejich organismus je dobře vybaven proto, aby přežil v dobré kondici i bez masa a masných výrobků.

Chci se objednat do Světa zdraví VERONA - Beroun

 

RNDr. Petr Fořt, CSc.

Petr Fořt Svět zdraví Beroun

Víte, že ...

... klienti pod vedením výživových poradců Světa zdraví v Berouně již zhubli 4.228 kg a v celém Světě zdraví již 265.904 kg? Ještě váháte?

 

TOPlist

Fotogalerie

BE_Carvanova_Erika_1.jpg

Oblíbené odkazy